Alice in Zombieland – Gena Showalter | Spoiler Recensie

Auteur: Gena Showalter
Uitgeverij: HarperCollins
Aantal pagina’s: 414
Genre: Young Adult, Urban Fantasy
Serie: The White Rabbit Chronicles #1

Het verhaal
Als iemand tegen Alice had gezegd dat haar hele leven binnen een seconde totaal zou veranderen, dan zou ze hard hebben gelachen. Toch was er niet meer voor nodig. Eén seconde. Eén keer met je ogen knipperen, één keer ademhalen, één hartslag, en alles wat ze kende, iedereen van wie ze hield, was verdwenen. Haar vader had gelijk. De monsters bestaan echt. En nu is ze haar hele familie kwijt. Zogenaamd door een auto-ongeluk, maar zij weet wel beter. De zombies hebben haar ouders en zusje vermoord. En hun moordlust kent geen grenzen. Om uit handen te blijven van die griezels, moet Alice leren hoe ze tegen ze moet vechten. En hiervoor moet ze haar leven toevertrouwen aan de grootste bad boy van school, Cole Holland…

Let op: deze recensie bevat spoilers!

Mijn mening
Ik vond het begin van het boek echt heftig. In het eerste hoofdstuk lees je meteen hoe Alice haar hele familie verliest. Ik vond het best heftig om te lezen hoe haar achtjarige zusje dood in de auto lag bijvoorbeeld. Niet echt een vrolijk begin van het boek, maar op zich wel pakkend. Je zit namelijk wel gelijk in het verhaal.

Alice verhuist naar haar oma en opa, die vreselijk lief voor haar zijn, maar waar ze vanzelfsprekend nog wel heel erg moet wennen. Ook begint ze na de zomer op een nieuwe school, waar ze gelukkig wel gelijk al vrienden maakt. Mijn favoriet: Kat. Wat een ontzettend leuk personage is dat! Dat is gelijk ook één van mijn favoriete dingen van het boek: de personages zijn ontzettend leuk en voelen echt als je eigen vrienden aan. Ook Alice vond ik een heel fijn personage om uit te lezen.

Het boek heeft behoorlijk wat cliché’s: meisje wordt wees, begint op een nieuwe school en valt als een blok voor de bad boy. Toch is het verhaal voor de rest wel origineel. De zombies die in dit boek voorkomen, zijn heel anders dan de zombies die ik tot nu toe kende. Ze zijn een soort combinatie tussen geesten en zombies. Ik vond ze behoorlijk eng, vooral omdat het allemaal heel realistisch geschreven is. Het zou zo echt kunnen gebeuren, zeg maar.

Maar. Het boek heet natuurlijk ‘Alice in Zombieland’ en er zijn behoorlijk wat Alice in Wonderland referenties. Toch vond ik deze totaal onnodig en ook heel erg vreemd. Ze voegden helemaal niks toe aan het verhaal. Zonder deze rare referenties had ik het verhaal wel leuker gevonden. Nu voelde het af en toe een beetje geforceerd aan. Een wolk in de vorm van een wit konijn? Come on.

Daarnaast vond ik het ook een beetje té cruel om Alice’ opa te vermoorden. Ik bedoel, die arme meid heeft haar hele gezin al verloren en nu moet ze ook nog toekijken hoe haar lieve opa in een moordlustige zombie veranderd. En haar arme oma blijft nu ook helemaal alleen achter. Ik vond dit iets té en ook best heftig voor de doelgroep dat zóveel van haar dierbaren overleden. Ik werd er zelfs verdrietig van, moet je nagaan hoe een 14-jarig iemand erop kan reageren.

Behalve deze twee minpunten heb ik wel ontzettend genoten van het boek. Het was spannend, de personages waren leuk, het las heerlijk door en ik ben benieuwd geworden naar de volgende boeken in de serie. Ik hoop wel dat de Alice in Wonderland referenties wegblijven, want dat vond ik eigenlijk gewoon irritant. Toch zou ik dit boek zeker aanraden! Ik geef Alice in Zombieland vier sterren.

4 sterren

Alice in Zombieland is voor €10 te koop als paperback en voor €15 als hardcover mét dustcover!

Koop bij bol.com