Girl Online On Tour – Zoe Sugg | Spoiler recensie

Net als het eerste deel van Girl Online, luisterde ik Girl Online On Tour via de Storytel app. Deze boekenserie leent zich namelijk perfect om geluisterd te worden tijdens het fietsen, opruimen of in het OV, omdat je niet veel hoeft na te denken terwijl je luistert. Van Girl Online had ik erg genoten, maar ik merkte toch dat ik over Girl Online On Tour een hele andere mening ontwikkelde..

Girl Online 2 - On tour

Algemene gegevens
Titel: Girl Online On Tour
Auteur: Zoe Sugg
Uitgeverij: Penguin UK
Aantal pagina’s: 352
Genre: Contemporary
Serie: Girl Online #2

Het verhaal
The sequel to the number-one bestseller Girl Online.
Penny’s bags are packed . . . When Noah invites Penny on his European music tour, she can’t wait to spend time with her rock-god-tastic boyfriend. But, between Noah’s jam-packed schedule, less-than-welcoming bandmates and threatening messages from jealous fans, Penny wonders whether she’s really cut out for life on tour. She can’t help but miss her family, her best friend Elliot . . . and her blog, Girl Online. Can Penny learn to balance life and love on the road, or will she lose everything in pursuit of the perfect summer?

Mijn mening
Eigenlijk begint het verhaal met dezelfde sfeer die Girl Online had, heel lief en schattig, en ondanks dat Penny dealt met haar paniekaanvallen kreeg ik wel een beetje een happily ever after gevoel. Langzamerhand begint er echter iets te veranderen in de sfeer en het verhaal, en dat ‘iets’ sprak mij absoluut niet aan.

Penny leren we in het eerste deel kennen als een sterke dame die dealt met paniekaanvallen, maar mede door hulp van haar familie, vrienden en blog hier op een goede manier mee om leert te gaan, en zich hier niet door laat tegenhouden om haar doelen na te jagen. In Girl Online On Tour gaat Penny mee op de tour van Noah. Omdat Noah het zo druk heeft met carrière maken, verwaarloost hij Penny nogal en zegt hij steeds hun afspraken af. Zelfs voor hun speciale magical mystery day heeft hij geen tijd omdat er steeds iets tussen komt. Ik had verwacht dat Penny haar mannetje wel zou staan en hier tegenin zou gaan, want het was echt niet oke wat Noah allemaal uitvoerde, maar Penny liet het allemaal maar gebeuren. In plaats van al het moois dat Noah belooft had; samen Europa ontdekken, kwijnt Penny een beetje weg in haar hotelkamer.

Ik vond dit zo jammer, mede omdat de karakterontwikkeling die Penny in het eerste boek had doorgemaakt, hier helemaal van tafel werd geveegd. Pas aan het einde van het boek, toen ze alles met Elliot overlegde en hij haar als verassing ging opzoeken in Parijs, kwam de oude Penny weer een beetje naar boven.

Noah vond ik ook helemaal geen succes in dit boek, maar hem kon ik het aan de andere kant ook niet kwalijk nemen: hij stond op het punt om wereldberoemd te worden en dat neemt nu eenmaal druk met zich mee. Natuurlijk moet je dan je vriendin niet vergeten, maar als je vriendin op alles ‘ja’ en ‘amen’ zegt, dat gaat zo’n arme jongen er natuurlijk van uit dat alles koek en ei is, want zo denken mannen nou eenmaal.

Nee, ik vond Girl Online On Tour geen succes, vooral doordat ik Penny echt niet kon uitstaan. Desondanks ga ik het derde deel nog wel lezen, vooral omdat ik nog goede hoop heb dat Penny misschien nog op kan leven nu de relatie tussen Noah en haar beëindigt is. Laten we hopen op het beste. Girl Online On Tour krijgt van mij twee sterren.

2 sterren

Girl Online On Tour is voor €14,99 als hardcover te koop en voor €6,99 als ebook.

Koop bij bol.com