Harry Potter en de Halfbloedprins – J.K. Rowling

Het einde van de Harry Potter-reeks begint nu echt in zicht te komen en ik word er stiekem een beetje verdrietig van, want ik wil niet dat het over is! Maar toch heb ik tijdens mijn weekendje in Leeuwarden het zesde deel uitgelezen.

2016-02-15 09.32.26.jpgDeze recensie bevat spoilers

Algemene gegevens
Titel: Harry Potter en de Halfbloed Prins
Auteur: J.K. Rowling
Uitgeverij: De Harmonie
Aantal pagina’s: 490
Genre: Fantasy
Serie: Harry Potter #6

Het verhaal
Het land wordt geteistered door vreemde rampen en aanslagen, en hoewel het hartje zomer is hangt er een hardnekkige, onhellspellende mist. In de Ligusterlaan zit Harry Potter s avonds laat ongeduldig op de komst van professor Perkamentus te wachten. Wat kan er zo belangrijk zijn dat Perkamentus hem bij de Duffelingen op komt zoeken en dat niet wachten kan tot Harrys terugkeer naar Zweinstein? Zou het iets te maken hebben met de oude profetie die Harry aan het elnd van zijn vijfde schooljaar gehoord heeft?

Mijn mening
Dit verhaal kende ik voordat ik het ging lezen waarschijnlijk het minst goed, omdat ik deze film nu eenmaal al heel lang niet meer had gezien. Het was dus heel leuk om alles weer opnieuw te beleven en dingen te ontdekken die ik vergeten was.

Harry en zijn vrienden zijn nu zestien jaar oud en dat merk je aan alles. Er wordt in dit boek bijvoorbeeld veel aandacht besteed aan de liefde en hormonen. Ik weet nog steeds niet zo goed of ik dit wel goed in het verhaal vind passen. Aan de ene kant zijn deze verschijnselen natuurlijk logisch als zestienjarige, maar aan de andere kant lag het er bij dit boek wel dik bovenop, terwijl dat in andere delen nog véél minder was. Het had van mij daarom wel iets subtieler gemogen (al ship ik Ron en Hermelien zó erg).

Het verhaal zelf bevat heel veel elementen waardoor het verhaal alle vijfhonderd pagina’s lang boeiend blijft. De titel van het verhaal, de Halfbloed Prins, heeft eigenlijk geen cruciale rol in het verhaal, maar is toch super interessant én komt steeds terug wat zorgt voor hilarische momenten omdat Hermelien weer eens geïrriteerd raakt.

Een heel groot pluspunt van dit Harry Potter boek, is naar mijn mening dat je veel meer te weten komt over het leven van Voldemort. Zijn jeugd en het leven van zijn ouders komt bijvoorbeeld meerdere malen terug, en het is interessant om te zien hoe de meest Duistere tovenaar aller tijden tot zo iemand heeft kunnen uitgroeien. Ook komt hierdoor extra goed naar voren hoe goed J.K. Rowling dit verhaal in elkaar heeft gezet. Werkelijk elk detail klopt en dat vind ik zo knap!

Ook de rol die Draco Malfidus speelt in dit verhaal is sterk veranderd ten opzichte van de vorige delen. Draco is niet meer alleen maar ‘de grote pestkop’, maar hij speelt echt een grote rol in de ontwikkelingen van het boek. Dat je soms ook zijn kwetsbaarheden ziet vind ik goed gedaan. Eigenlijk heb ik hartstikke medelijden met die jongen. Als hij niet opgevoed zou zijn door zulke verschrikkelijke ouders, zou het vast een prima jongen zijn.

Ik wist natuurlijk al wat er op het einde ging gebeuren, maar desondanks vond ik het hartverscheurend. Als je het verhaal voor de eerste keer leest/ziet verwacht je écht niet dat Perkamentus vermoord zal worden, maar helaas dringt de waarheid snel tot je door. Ik vond de dood van Perkamentus eigenlijk veel meer impact hebben dan die van Sirius, terwijl Sirius toch een stapje dichterbij Harry stond. Maar bij Perkamentus rouwt de hele school én het lichaam wordt begraven. Bij Sirius was er niet eens een lichaam..

Al met al vond ik dit een sterk deel van de Harry Potter reeks, en is het, na het vierde deel, mijn favoriete deel uit de serie. Ik geef dit boek dan ook vijf sterren.

Harry Potter en de Halfbloed Prins is voor €19,50 te koop op bol.com

Koop bij bol.com

Wat vonden jullie het beste deel uit de Harry Potter serie?

11 thoughts on “Harry Potter en de Halfbloedprins – J.K. Rowling

1. Persoonlijk vond ik dit deel niet zo leuk, vooral omdat er opeens zoveel aandacht is voor liefde. Dat past echt niet in mijn beeld van deze serie.. Mijn favoriet blijft voor altijd De Gevangene van Azkaban ❤

2. Die liefde was soms een beetje raar, maar zorgde wel voor wat humor! Het einde vond ik echt afschuwelijk, ik kreeg tranen in mn ogen en moest het meerdere keren lezen voor ik het geloofde.

1. Ik kreeg inderdaad ook tranen in mijn ogen! Ik wist dat het echt was omdat ik de film al had gezien, maar alsnog wilde ik het echt niet geloven!

3. Ik heb na deel 5 ook een heeeeeeele lange pauze ingelast en ik moet deel 6 nog lezen. Iemand had 6 een beetje gespoiled voor me (grrrr), waardoor ik er beduidend minder zin in had. Door deel 5 had ik me ook al een beetje heen moeten worstelen (in tegenstelling tot deel 1 t/m 4, daar vloog ik doorheen). Maar het begint nu wel weer te kriebelen (al sinds ik hoorde dat deel 8 werkelijkheid wordt :)) Heb een paar weken geleden mezelf al beloofd dat ik ’t 6de deel nu echt ging lezen, maar het is toch weer een ander boek geworden… Ooit, snel, op een dag… Lees ik 6 ook uit. En 7 erachteraan 🙂