De wereld van Harry Potter – Allan Zola Kronzek

Van iemand van school kreeg ik op mijn verjaardag een heel mooi boek te leen: de magische wereld van Harry Potter. Dit boek vertelt over alle mythische wezens die voorkomen in de wereld van Harry Potter tot en met het vierde boek, dus ik besloot dit boek pas te lezen nadat ik Harry Potter en de Vuurbeker uit had. Dat was het geval, dus ik begon aan dit bijzondere boek. Over het algemeen ben ik er positief over, maar ik had ook wat kritiekpuntjes.

NwN7bXDcdUQjxdbydu55UnhUj76DB8Y-gxejUmEtEIE

Algemene gegevens
Titel: De wereld van Harry Potter
Auteur: Allan Zola Kronzek & Elizabeth Kronzek
Uitgeverij: Bruna
Aantal pagina’s: 299
Genre: Fantasy

Flaptekst
Iedereen die J.K. Rowlings boeken over de tovenaarsleerling Harry Potter gelezen heeft, weet dat Harry apetrots is op zijn bezemsteel (een echte Vuurflits!) en dat Hermeliens favoriete vak Voorspellend Rekenen is. Maar niet iedereen weet dat de magische praktijken waarmee Harry op Zweinstein te maken krijgt, niet alleen aan de fantasie van J.K. Rowling ontsproten zijn. Ze hebben vaak ook een historische achtergrond. Deze reisgids door de magische wereld van Harry Potter laat zien dat bezweringen, bezemstelen, fabeldieren en andere magische zaken vaak een oorsprong hebben die honderden of zelfs duizenden jaren in het verleden ligt. Zo gebruikte men al in de oudheid voorspellend rekenen bij het waarzeggen, en komt de hippogrief voor in verhalen uit de achtste eeuw. Verder ontdek je in dit boek:
– hoe je theeblaadjes moet lezen;
– waar je een basilisk kunt vinden;
– wie de eerste onzichtbaarheidsmantel droeg;
– waar boemannen vandaan komen;
– waarom men in de oudheid bang was voor uilen;
– en nog veel meer! Allan Zola Kronzek is goochelaar en leraar in de geschiedenis van de magie. Zijn dochter, Elizabeth Kronzek, is schrijfster en historica.

tFyNk4YfrfsaMQRMAD6IKNwtIK0wloXb-jAu7JnMuQQ

Mijn mening
Dit boek is geen leesboek wat je per se van voren naar achter door moet lezen. Je kunt prima alleen de hoofdstukken lezen over wezens/dingen waar jij meer over wilt weten en de rest achterwege laten. Ik vond het echter wel leuk om alles te lezen, omdat ik nog niet heel veel wist over de mythische wezens in de wereld van Harry Potter.

Elk hoofdstuk bespreekt dus een bepaald wezen, voorwerp of gebruik wat op één of andere manier terugkomt in het Harry Potter verhaal. Zo lees je bijvoorbeeld over kobolds, toverstokken, reuzen, de Steen der Wijzen en Zwarte Kunsten, maar ook over dwergen, feeën, meerminnen en andere figuren die je ook vaak in andere sprookjes tegenkomt. Een hoofdstuk begint of eindigt meestal met een verwijzing naar het Harry Potter verhaal en daartussenin worden de mythes en folklore en geschiedenis besproken van het onderwerp. Je komt ontzettend veel te weten over een heleboel verschillende dingen.

Ik vond het boek erg leerzaam en ik ben veel dingen te weten gekomen die ik nog niet wist. Soms had ik ook echt het gevoel van ‘oh, daarom gebeurde dat op die manier in het boek!’ en je komt er nu nog meer achter hoeveel research J.K. Rowling voor de Harry Potter boeken heeft moeten doen. Alles is echt tot op de bodem uitgepluisd door haar om het verhaal kloppend te maken, en dat vind ik heel knap.

Het verhaal is lekker vlot geschreven qua taalgebruik en de illustraties zijn echt prachtig. Dat voegde echt iets toe aan het verhaal, want door die oude afbeeldingen en tekeningen kreeg je echt zo’n geschiedenis-achtig gevoel haha.

Ib5omt1dAXCyT2SZtnD1JuDJd0-Mp6fPdO1lUSXcLrw

Wat van mij soms nog wel iets meer had gemogen, waren de verwijzingen met het Harry Potter verhaal zelf. Meestal was er één regel per hoofdstuk hieraan gewijd, en soms was dat wel weinig als je een hoofdstuk van zes pagina’s las. Dat stond er bijvoorbeeld aan het einde van een hoofdstuk: ‘Deze ingrediënten heeft Severus Sneep vast ook in zijn voorraadkamer liggen’ en that’s it. Van mij hadden ze af en toe wel iets meer mogen vertellen over het Harry Potter verhaal zelf.

Iets wat ik persoonlijk soms vervelend vond, maar wat je waarschijnlijk niet hebt als je maar een paar hoofdstukken leest, is dat sommige dingen heel vaak herhaalt worden. Dat is natuurlijk ook wel logisch als je over magiërs, tovenaars, heksen en sjamanen leest, want die begrippen lijken natuurlijk op elkaar. Maar er stond dus wel veel dubbele informatie in het boek. Het leest nogal traag als je zes keer leest dat heksenvervolging in de zestiende eeuw plaatsvond. Toch snap ik ook wel dat ze dit gedaan hebben, want lezers die alleen de voor hun interessante hoofdstukken lezen hebben natuurlijk wel een beetje background nodig.

Ik vond het dus een interessant en leuk boek waar ik aardig wat dingen van opgestoken heb, maar het boek las soms wel traag door de vele herhalingen die er in voorkwamen. Ook had ik het nog leuker gevonden als er wat meer verwijzingen naar het echte Harry Potter verhaal in stonden. Ik geef dit boek drie sterren!

De wereld van Harry Potter is voor €11,99 te koop op bol.com.

Koop bij bol.com
Heb jij dit boek gelezen?

7 reacties op ‘De wereld van Harry Potter – Allan Zola Kronzek

1. Dat ik je review aan het lezen was dacht ik steeds, gaaf, hebben, hebben, hebben. Toen op het einde de prijs kwam. *shock* Laat maar zitten, daarvan kan ik zoveel boeken kopen.

2. Ik heb dit boek ook, maar stiekem heb ik hem nooit uitgelezen.. Heb hem gekregen toen ik nog veel jonger was – en eigenlijk vond ik het toentertijd toch wel een beetje saai. Misschien moet ik De Wereld van Harry Potter toch eens uit mijn kast halen en een nieuwe kans geven!