Reisverslag Marmaris

Zoals ik al had aangekondigd in mijn artikel over mijn vakantieplannen, heb ik van 7 juli tot 16 juli genoten van een heerlijke zonvakantie in Marmaris! Tien dagen lang heb ik samen met drie vriendinnen optimaal genoten van zon, zee, strand, cocktails en het uitgaansleven daar. Elke dag heb ik in mijn Travel Journal mijn belevenissen bijgehouden, en het leek me leuk om hier een soort reisverslag van te maken gecombineerd met tips over de lekkerste restaurantjes en leukste clubs.  Dan hebben jullie er misschien nog iets aan als je besluit om ook op vakantie te gaan naar deze heerlijke Turkse badplaats.

07-07-2015: Dag van vertrek
Ons vliegtuig vertrok pas om 18:55, dus we hadden om 17:00 op Schiphol afgesproken. We hadden onze reis met GOGO geboekt. Op zich is dat prima als je echt op jongerenvakantie gaat, maar het kan ook zonder. Vorige jaren ben ik met Neckermann en Arke op jongerenvakantie geweest en dat was eigenlijk net zo leuk (afgezien van de kroegentocht, maar daarover later meer).

Op Schiphol ging alles verrassend soepel en alle medewerkers waren heel aardig en behulpzaam. Precies om 18:55 stegen we op en we hadden een prettige vlucht. Om 23:30 landden we op de luchthaven Dalaman. De bagage kwam heel snel, dat was fijn. Ook een visum kopen duurde helemaal niet lang, binnen vijf minuutjes was dat gepiept.

Een nadeel was dat de transfer naar het hotel erg lang duurde. We waren pas rond 2:00 in het hotel. Wij verbleven in het hotel Club Amaris, waar wij een appartement kregen toegewezen. Het is echt een prima accommodatie met twee heerlijke koele zwembaden en gratis zonnebedjes. Een nadeel is dat het 2 kilometer van het centrum is. Verder zijn de kamers schoon, de bedden wel iets te hard maar omdat we zo moe waren van de reis vielen we vrijwel direct in slaap.

08-07-2015: GOGO meeting & Jan de Wit
Om 09:45 zouden we opgehaald worden door GOGO voor een meeting waar we meer informatie kregen over feesten en andere activiteiten. Helaas kwam de bus pas om 10:15 waardoor het allemaal een beetje uitliep. De meeting duurde tot 13:30 en we hadden tot die tijd helemaal niets gegeten, omdat we nog geen boodschappen hadden kunnen doen. Een tip is dus om wat eten mee je koffer in te nemen als je laat aankomt, want die GOGO meeting duurt echt wel een paar uur.

Selfies maken tijdens het wachten…

Bij GOGO kan je een party pakket kopen voor een bedrag van €100, maar dat hadden wij niet gedaan. Zo’n pakket is alleen voordelig als je écht naar alle feesten gaat, en bijna niemand doet dat, omdat je zelf ook wel eens zonder GOGO op pad wilt. Wij kochten dus alleen een ticket voor Totally Summer Beach, de kroegentocht en een Membercard. Met deze kaart krijg je bij heel veel restaurants korting, wat natuurlijk altijd fijn is.

Een voordeel van Turkije is dat alles ontzettend goedkoop is (behalve alcohol) omdat je niet met euro’s, maar met Turkse Lira’s betaalt. Drie lira’s zijn één euro waard, dus dat is makkelijk omrekenen. We deden boodschappen bij een supermarkt genaamd Kapi, en hadden vier boodschappentassen vol voor €40. De rest van de dag hebben we heerlijk aan het zwembad gelegen.

’S Avonds aten we bij Jan de Wit, een restaurant dat ik je echt van harte kan aanbevelen. Het klinkt oer-Hollands, maar het is een Turks restaurant met echt heerlijke gerechten. Je betaalt alleen voor het hoofdgerecht (rond de €11), maar daarbij krijg je gratis brood vooraf, fruit als dessert en ook nog gratis koffie en thee. Ik heb er Kip Hawaii gegeten en dat was echt één van de lekkerste dingen die ik ooit gegeten heb.

Gratis dessert bij Jan de Wit

Die avond gingen we voor het eerst uit. De leukste clubs zijn naar mijn mening Joy, Greenhouse, Crazy Daisy en Mango. Eén waarschuwing: er staan heel veel straatverkopers in de Bar Street die je allerlei dingen willen aansmeren (zelfs konijntjes!). Dat doen ze best slim omdat er heel veel dronken mensen lopen, maar je komt maar moeilijk van ze af als je eenmaal met ze in gesprek bent geraakt. Je kunt deze mensen dus het beste maar gewoon negeren, hoe onaardig dat ook voelt.

09-09-2015: Zwembad & Kroegentocht
Naast ons hotel zit een winkeltje waar ze verse broden verkochten voor 1 lira (= 30 cent). Daar kochten we dus elke ochtend twee of drie broden, zodat we de hele dag genoeg hadden. We hebben de hele dag aan het zwembad gelegen, wat door de parasols heel aangenaam was.

Om 20:30 hadden we met GOGO bij het Ataturk beeld bij de Boulevard afgesproken voor de kroegentocht. Daarvoor wilden we nog goed gebruik maken van het Happy Hour bij ons hotel. Met Happy Hour krijg je twee cocktails voor de prijs van één. Maar vaak begrijpen deze mensen je verkeerd, zoals ook bij ons gebeurde. Wij bestelden vier cocktails, waardoor wij er vanuit gingen dat we er twee zouden betalen en twee gratis zouden krijgen. De barman dacht echter dat we vier cocktails wilden betalen, en vier gratis kregen. Daar zaten we dan met acht cocktails terwijl we over een kwartier weg moesten!

10924638_988445664509429_790230875503234741_n

Een kroegentocht is wel echt een aanrader omdat je meteen de leukste plekjes van het uitgaansgebied leert kennen, en ik heb dan ook echt een hele leuke avond gehad. Daarnaast krijg je ook veel gratis drankjes en korting. Leuk feitje: bij Club Joy krijg je popcorn als je een drankje bestelt!

10-07-2015: Winkelen & Uitgaan
We hadden besloten dat we vandaag wilden gaan winkelen, omdat er een hele grote bazaar in het centrum zat waar we erg nieuwsgierig naar waren geworden. De meiden waarmee ik was kochten veel namaak spullen zoals namaak Nike’s en Vans, want dat is echt spotgoedkoop daar. Tip: afdingen! Vaak zetten de verkopers heel hoog in en kan je de spullen echt voor de helft minder krijgen. Als je vind dat de prijs te hoog is moet je gewoon weglopen, dan komen ze vanzelf achter je aan om te vragen wat jij er voor over hebt.
Ik kocht een shirtje en een sleutelhanger maar geen namaak spullen, want de schoenen zaten mij steeds te krap.

Rond 15:00 gingen we lunchen bij een tentje op de hoek van de bazaar. We lunchten expres zo laat zodat we ook laat konden dineren, dat is namelijk heel gewoon in Turkije door de siesta. Na de lunch hadden we het wel weer gezien en namen de Durmus naar huis. Dit zijn een soort busjes die aan de weg stoppen, voor 2 lira (60 cent) kan je dan meerijden tot waar je er uit wilt. Dan roep je gewoon ‘Dur!’ (= stop in het Turks) en stopt de chauffeur langs de weg. Als je niet zeker weet of het busje wel langs de bestemming rijdt waar jij heen wilt, moet je het gewoon even van tevoren vragen. De chauffeurs zijn namelijk heel behulpzaam.

Ook deze avond eindigde we met uitgaan in Club Joy, en bleven deze keer helemaal tot het einde zodat we konden zien hoe de douche aanging. Dat is heel gaaf, rond 3:30 gaat er een grote douche aan in het midden van de dansvloer!

11-07-2015: Stranddag I
We hadden besloten om vandaag naar het strand te gaan. Via GOGO hadden we gehoord dat we bij een bepaalde strandtent gratis bedjes konden huren, maar toen we op het strand aankwamen zagen we dat ie-de-reen gratis bedjes verhuurd. Je hoeft nergens te betalen, dus uiteindelijk hadden we dit niet per se via GOGO hoeven regelen. Het was echt een warme dag, maar de bedjes lagen heerlijk en gelukkig kon ik lekker in de schaduw liggen door de enorme parasol. We bestelden ook alcoholvrije cocktails en door GOGO kregen we 20% korting. Mooi meegenomen!

Rond 4 uur begon het wat harder te waaien op het strand en toen ik naar de lucht keek schrok ik: het was hartstikke donker en het werd ook mistig tussen de bergen. Niet veel later begon het te regenen.

We zijn toen maar snel richting huis gegaan omdat we ook nog boodschappen moesten doen. ‘S avonds aten we weer bij Jan de Wit, omdat de vorige keer zo goed bevallen was. Ik bestelde ook precies hetzelfde als de vorige keer. Die avond gingen we weer naar Club Joy. Helaas was er die avond een ruzie tussen een groep Turken en Nederlanders. Er werd zelfs met glazen gegooid waardoor ik een stuk glas in mijn voet kreeg. Gelukkig viel het uiteindelijk wel mee, maar als je merkt dat er gevochten wordt, zorg dan dat je zo snel mogelijk wegloopt.

12-07-2015: Sprinkhaan & Aquapark
Ons ontbijtje werd deze morgen bruut verstoord door een enorme sprinkhaan die ons even een bezoekje kwam brengen. We hebben een halfuur doodsangsten uitgestaan op het balkon en zijn daarna snel naar binnen gerend en hebben een schoonmaker geroepen, die de sprinkhaan weg moest halen want dat durfden wij écht niet.

Toen we veilig waren voor de sprinkhaan gingen we naar het Aquapark wat echt vijf minuten rijden vanaf het hotel was. Het is echt een heel leuk aquapark en voor €15 inclusief vervoer van en naar je hotel kan je de hele dag glijden. Er zijn vele leuke glijbanen en ook een paar gewone zwembaden, waardoor we ons die dag prima vermaakt hebben!

Die avond aten we bij Divella, een restaurantje langs de boulevard waar ze heerlijke tortellini maken. Na het eten gingen we weer naar Bar Street en zijn bij verschillende clubs en kroegjes naar binnen gegaan.

13-07-2015: Zwembaddag & Totally Summer
We hebben tot 17 uur aan het zwembad gelegen. Daar las ik vooral veel in Vuur, waar maandag een recensie van online komt. Ik vond hem in ieder geval geweldig!

Die avond hadden we de Totally Summer Beach Party. We moesten om 18:30 verzamelen, waarna we met een bus naar Nirvana Beach gebracht zouden worden. Wij besloten alleen om later te gaan, waardoor we natuurlijk de bus misten. Gelukkig kwamen we er met behulp van de receptie van ons hotel achter dat je ook met de Durmus naar Nirvana Beach kon, dus dat hebben we maar snel gedaan.

Totally Summer was heel erg leuk, er was goede muziek en op een gegeven moment kwam er zelfs nog een soort mini-schuimparty. Het was alleen wel om half 12 al afgelopen, waardoor we deze avond lekker vroeg thuis waren. Thuis hebben we nog een paar uur liggen kletsen voordat we in slaap vielen.

14-07-2015 – Watermeloen & Kittens
Ook vandaag lagen we de hele dag aan het zwembad. Rond lunchtijd besloten we om als lunch de halve watermeloen te slachten die al de hele week in de koelkast lag. Dat was echt verbazingwekkend lekker en ook heel gezond, omdat watermeloen voor een groot deel uit water bestaat!

‘S avonds aten we bij Bono, een restaurant aan het begin van de boulevard die bekend staat om zijn goede biefstuk. En ik moet het ze nageven, ik at hier echt de lekkerste biefstuk tot nu toe! Na het eten kwam er nog een leuke verassing: er kwam namelijk een stel naast ons zitten met twee kittens van vier weken oud. Het waren zusjes waarvan de moeder kort geleden was overleden 😦 Heel zielig. Gelukkig mochten wij ze de hele avond knuffelen terwijl het stel ging eten.

Daarna kregen we nog twee lekkere cocktails van het huis, waarna we weer richting Bar Street gingen. Dit was de laatste avond dat we echt uit konden, dus we maakten er een leuk feestje van!

15-07-2015: Nirvana Beach & Schuimparty
Dit was onze laatste dag in Marmaris, dus we besloten om naar Nirvana Beach te gaan (het strand waar ook Totally Summer was). Dit is een ontzettend mooi strand met een prachtige omgeving tussen de bergen. Hier hebben we de hele dag lekker gelegen voor een prijs van 10 lira per persoon.

Omdat we onze lira’s die dag wilden opmaken, kochten we allemaal een luxe drankje. Ik ging voor deze bosbessen milkshake, die echt om te huilen zo lekker was. Ik heb er echt ontzettend van genoten!

Ook las ik vandaag Vuur uit, en rond 16:00 begon er ineens een schuimparty. Dit was echt heel erg leuk, vooral omdat we dat helemaal niet van tevoren wisten. Ook al was gisteren dus onze laatste uitgaansavond, we hebben toch nog een leuk feestje meegepikt vandaag! Rond 18:00 gingen we naar huis omdat we allemaal nog even lekker wilden douchen voordat we weer bij Bono gingen eten. Deze keer bestelde ik kipfilet in zoetzure saus, ook echt een aanrader!

Helaas geen kittens deze keer, maar wel een stroomstoring! Eigenlijk was die stroomstoring best wel grappig, want het eten werd daardoor heel knus doordat we alleen kaarslicht hadden als verlichting.

Na het eten gingen we nog even souvenirs kopen. Ik kocht turks fruit voor mijn ouders, samen met hele mooie handgeschilderde schaaltjes. Voor mezelf kocht ik armbandjes en een Adidas vest, maar die zullen jullie later nog wel terug zien als ik al mijn souvernirs laat zien in een andere post!

Na het shoppen gingen we snel naar huis om onze koffers te pakken, want we zouden die dag erna al om 7:20 opgehaald worden om weer naar ons koude kikkerlandje te vliegen.

Alle bandjes die ik in tien dagen verzamelen kon

Al met al heb ik een ontzettend leuke vakantie gehad in Marmaris, maar ik zou er niet zo snel weer terug gaan. Op een gegeven moment werd Bar Street wel allemaal een beetje van hetzelfde, en je kwam ook steeds dezelfde mensen tegen. Ik heb het echt ontzettend leuk gehad, maar ik vond het niet verschrikkelijk om weer naar huis te gaan (dat had ik vorig jaar wel heel erg met Mallorca). Wel vind ik Turkije echt een heel leuk vakantieland omdat het zo goedkoop is, en omdat de mensen echt ontzettend gastvrij zijn. Dat belooft veel goeds voor mijn stedentrip naar Istanbul volgende week!

Ben jij wel eens naar Turkije op vakantie geweest?